Українська нація – виклики століть
УРОК
Тема. Українська нація – виклики століть
Мета: з'ясувати зміст понять «нація», «народність», «етнос», «ментальність», «історична пам'ять»; дослідити риси ментальнісних установок, що відрізняли українців від сусідніх національних спільнот, визначити значення історичної пам'яті у формуванні національної свідомості; розвивати вміння й навички працювати в малих групах, використовувати інформацію, отриману з різних історичних джерел ; виховувати почуття поваги та толерантності до сусідніх народів.
Основні терміни і поняття: етнос, народність, нація, менталітет, ментальність, історична пам'ять.
Обладнання: підручник, карта, роздавальний матеріал, картки із завданнями, схеми.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Структура уроку
- Організаційний етап
- Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
- Вивчення нового матеріалу
- Чим поняття «українська нація» відрізняється від понять «українська народність» або «український етнос»? Які характеристики їх визначають?
- Староукраїнство та українство Нового часу.
- Риси ментальнісних установок, що відрізняли українців від сусідніх національних спільнот.
- Історична пам'ять – найсуттєвіший чинник формування національної свідомості.
- Закріплення нових знань і вмінь учнів
- Підсумок уроку
- Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Бесіда на повторення.
- Назвіть перший писемний твір та його автора, у якому знайшли відображення події національної історії.
- У якій писемній пам'ятці та в якому році вперше зустрічається назва «Україна»?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
- Чим поняття «українська нація» відрізняється від понять «українська народність» або «український етнос»? Які характеристики їх визначають?
Терміном «українське національне відродження» в історичній літературі позначають події і явища кінця XVIII – початку XX ст. Упродовж цього періоду відбувається поширення національної самосвідомості, розвиток визвольного руху, розквіт культурного життя українців. Національне відродження розглядається як два напрями – ідентичні за змістом, одночасні за хронологічними межами, але розмежовані територіально. Один характерний для українських земель, які перебували під владою Російської імперії, другий - для тих, що входили до складу Австрійської (Австро-Угорської) імперії. Головним наслідком названих подій в українських землях, що становлять територію сучасної української держави, стало формування української нації.
Етнос – вид історичної спільноти людей, до якого входять племена, народності й нації, що мають спільні риси, стабільні особливості культури та психологічного складу, а також усвідомлюють свою єдність і відмінності від інших.
Народність – історична спільнота людей, що ґрунтується на спільності походження, мови, території, культури.
Нація – 1) стійка спільнота людей, що приходить на зміну народності та утверджується на державницьких засадах; 2) стійка історична спільнота людей, що характеризується специфічними етнічними рисами, зумовленими особливостями економічного й культурного розвитку, спільністю території, мови, побуту, звичаїв, а також відображенням цих факторів у суспільній свідомості та суспільній психології.
Робота з роздавальним матеріалом.
Опрацюйте уривок зі вступу до книги Я. Грицака «Нарис історії України: формування модерної української нації XIX – XX ст.».
Сучасні західні дослідники націотворчих процесів уже давно зійшлися на тому, що немає і в принципі не може існувати задовільного визначення нації. Спроби виділити якісь її визначальні, об'єктивні (незалежні від людської волі й свідомості) ознаки, як-от: спільна територія, мова, спільні звичаї тощо – неминуче зазнавали невдачі. Можна знайти багато прикладів націй, які не підпадають під ці критерії. Серби й хорвати, англійці й американці, німці й австрійці, більшість народів Центральної й Південної Америки, арабського світу розмовляють однаковими мовами, проте становлять різні нації. З іншого боку, члени англійської нації говорять англійською або уельською мовами, ірландської – англійською або гельською, швейцарської - німецькою, французькою, італійською або романською мовами тощо. Аж до 1948 р., до утворення держави Ізраїль, євреї не мали спільної території проживання. Історія знає приклади, коли той самий народ (етнос) з тими самими етнічними ознаками ввійшов до складу різних націй (наприклад, германський етнос увійшов до складу німецької, австрійської та швейцарської націй).
Не існує і не може існувати будь-якого набору відчутних характеристик, що є суттєвими для існування нації. Єдиним таким «відчутним» фактом, за словами з відомої сорбоннської (1882) лекції французького історика Ернеста Реннана «Що таке нація?», є «згода і бажання жити спільним життям». Визначальним для нації є не набір певних ознак, а суб'єктивне відчуття членів нації своєї приналежності до однієї спільноти. Тому, завершував він, «національне існування є щоденним плебісцитом, так само як існування окремої особи є постійним підтвердженням життя». Суттю нації є відчуття самоусвідомлення. Вона може втратити або змінити свої зовнішні ознаки, не втрачаючи при цьому відчуття життєвої унікальності того, що робить її нацією.
Але людському розуму важко примиритися з визначеннями, у яких бракує фізично відчутних критеріїв. Традиційно утвердилося два розуміння нації. Західноєвропейська модель нації базується на критеріях спільної території, правничо-політичної рівності всіх членів національної спільноти, спільної громадської культури й ідеології. Натомість у Східній Європі (на схід від Рейну) та Азії виробилася інша концепція, яка більше відповідала умовам місцевих суспільств, аніж західна модель. Ця східна модель є етнічною, а її найхарактернішою ознакою є наголос на спільності крові (народження) та народній культурі. Роль ядра, яку у західній моделі займає рівність політичних прав, у східній відводиться мові та народним звичаям.
Тому якщо західні суспільствознавці і гуманітарії грішать тим, що ототожнюють національне почуття з лояльністю до держави, то їхні східноєвропейські колеги підмінюють національний принцип етнічним. Природно, що більшість українських істориків належить до другої групи. За ними затвердилася репутація найбільш стійких прихильників старого розуміння нації, згідно з яким національна приналежність є вродженою, незмінною і тотожною з лінгвістично-етнографічними ознаками.
Перевагу етнічній концепції в українській дорадянській історіографії можна пояснити принаймні декількома чинниками. Перш за все вона пов'язана з інтелектуальними джерелами української новітньої ідеології, що коріняться у добі романтизму. Вона формувалася під сильним впливом творів німецьких романтиків, у яких наголошувалась роль мови та народної культури як на виразі духовного єства кожної нації. По-друге, наголошення етнічних, передусім мовних, критеріїв виводилося з політичних обставин формування української нації. Оскільки російський уряд послідовно забороняв вживання і розвиток української мови як мови «високої» культури, мовне питання виступало на перший план. Українські діячі стверджували, що питання збереження мови є питанням життя і смерті української нації, і вони були цілком щирі у цьому переконанні ( з цього правила були певні винятки, але про це пізніше). До цього варто додати ще й соціологічну детермінованість наголошування на етнічних критеріях: оскільки потомки козацької старшини, колишньої національної еліти, швидко русифікувалися, то єдиним способом національного самоокреслення було ототожнити себе з народом, його мовою і культурою.
Запитання.
1) Як ви розумієте думку французького історика Е. Реннана, що нація – це «згода і бажання жити спільним життям»?
2) У чому полягає суть західноєвропейської і східноєвропейської моделей нації? Яке з визначень «нації» ви вважаєте більш аргументованим? Вашу думку обгрунтуйте.
2. Староукраїнство та українство Нового часу.
Витоки українського національного відродження історики виводять від кінця козацької державності (80-ті роки XVIII ст.). Наприкінці XVIII ст. Імперська геральдична канцелярія, визначаючи правомірність претензій української шляхти на дворянські звання, поставила під сумнів право козацьких чинів прирівнюватися до російських дворянських рангів. Таке рішення викликало відповідну реакцію в українських землях. Представники чернігівської і полтавської шляхти звернулися у Петербург із петиціями протесту, підкріплюючи свої претензії історичними документами. Як докази залучалися грамоти польських королів, які ще від XVI ст. урівнювали українську і польську шляхту, договори гетьманів України з Москвою тощо.
Вивчаючи й збираючи літописи, хроніки, грамоти, акти, відновлюючи геральдичні «дерева», претенденти на дворянство мимохіть поринали в часи розквіту національної державності.
Представники староукраїнського панства складали меморіали, записки, в яких, посилаючись на історичні джерела, доводили права української старшини на зрівняння у становищі з російським дворянством. При цьому сприймали цю справу як патріотичну місію. «Як приємно, – писав у листі до В. Полетики А. Чепа, – працювати для слави й добра батьківщини! Наші власні почуття, свідомість, що ми небайдужі до інтересів батьківщини, служать нам нагородою».
Таким чином, рух, в основі якого лежали корпоративні інтереси, набув значно ширшого змісту. У ньому відбивалися дві основні концепції: нації і батьківщини. Захищаючи шляхту, «патріоти» захищали також права нації та своєї батьківщини -Гетьманщини. «Хоча Гетьманщина вже не існувала, цінності, які вона уособлювала, залишалися міцними», – підсумовує дослідник З. Когут.
З усіх земель українського етносу територія колишньої Гетьманщини та Слобожанщина мали відносно кращі передумови для формування національного руху. На цих землях ще жива була пам'ять про політичні права й державний устрій, які донедавна існували там. Рух за національне відродження став важливою складовою суспільно-політичного життя українських земель XIX ст.
Українське суспільство по-різному ставилося до політики російського уряду. Змушена під тиском обставин уважно оцінити історичне минуле українських земель та їх перспективи у складі імперії, шляхта виробила власну позицію. Тому наприкінці XVIII ст. виникають два підходи української еліти до запроваджених російським самодержавством порядків: «асиміляторський» (малороси) та «традиціоналістський» (автономісти).
Прихильники першого дотримувалися думки, що автономні ідеї вже не відповідають вимогам часу й сприймали імперію як власну батьківщину. До цього табору належали, насамперед, представники козацької аристократії та родової знаті: О. Безбородько, П. Завадовський, граф І. Гудович, Д. Трощанський, Г. Милорадович та інші.
Вони вважали, що саме приналежність до Російської імперії дозволила українським землям врятуватися від загрози з боку Речі Посполитої, Кримського ханства та Османської імперії.
Як наслідок, в українських землях утворився своєрідний мовний бар'єр, що відокремлював верхні верстви суспільства від нижчих. Українське панство навіть у домашньому побуті все більше переходило на вживання російської мови, а українську почало називати мовою «мужичою», бо нею розмовляли селяни. Заможний український землевласник В. Кочубей хизувався: «Хоч і народився я хохлом, я більший росіянин, ніж хто інший».
Табір «традиціоналістів» не відзначався однорідністю. Основна група «традиціоналістів» обмежувалася лише відстоюванням залишків традицій Гетьманщини, зокрема збереження української системи судочинства та реставрації козацького війська. Найбільш послідовно проти імперської політики виступала група, що прагнула повернути гетьманські порядки за допомогою іноземних держав. 24 квітня 1791 р. у Берліні відбулася зустріч В. Капніста з головою кабінету міністрів Пруссії Герцбергом.
Додаткова інформація
Капніст Василь (1758 – 1823)
Просвітник, письменник, громадський діяч. Народився на Полтавщині в дворянській родині, що мала козацькі корені. Обіймав посади предводителя дворянства Київської губернії, генерального судді, директора народних училищ. В «Оді на рабство» різко виступив проти закріпачення селян України (1783). 1787 р. разом з групою аристократів-автономістів підготував проект відновлення козацьких формувань в Україні («Положение, на каком может быть набрано и содержано войско охочих казаков»), який, незважаючи на підтримку П. Рум'янцева-Задунайського і Г. Потьомкіна, був відкинутий царським урядом. Після війни 1812 р. В. Капніст виступив з проектом ліквідації станової нерівності. Переклав «Слово о полку Ігоревім» російською мовою і зробив цікавий коментар, у якому підкреслив українське походження та українські особливості цього твору.
Однак прусський монарх відмовив українцям. Попри невдачі дипломатичної місії В. Капніста, сам цей факт засвідчував у таборі «традиціоналістів» наявність досить радикальних сил, здатних використовувати міжнародні важелі для досягнення своєї мети.
Політичні настрої обох напрямів не мали ідеологічного забарвлення. Найповніше розкриваються вони в листуванні та полемічних трактатах, які були популярні серед шляхти.
«Асимілятори і «традиціоналісти» мали спільну рису: з долею України вони ототожнювали не український народ, а лише елітну соціальну групу. Це відповідало старій формулі нації, що панувала на Європейському континенті до кінця XVIII ст.
Водночас великий вплив на діячів українського руху національного відродження мав романтизм. Романтичні погляди на народну творчість відкривали нові перспективи для національного розвитку. Видатний теоретик романтизму німецький філософ Й. Гердер підкреслював: «Україна стане новою Грецією – у цій країні чудовий клімат, щедра земля, і її музично обдарований народ прокинеться колись до нового життя».
Отже, на початку XIX ст. в українській суспільній еліті виокремлюються кілька течій: «традиціоналісти», які мріяли про реставрацію української державності часів Гетьманщини; «асимілятори», які працювали на благо Російської імперії, її величі і водночас мали патріотичні почуття до «Малоросії», її культури; романтики, котрі захоплювалися культурою, мовою, побутом, світосприйманням, мораллю народу.
«Традиціоналісти» і «асимілятори» – це колишня козацька старшина, що перетворилася на українське дворянство. Перша плеяда української інтелігенції (початок XIX ст.) також вийшла з нього. Українське дворянство упродовж 20 – 30-х років XIX ст. здебільшого було зрусифіковане, і тому основний тягар українського відродження несла на собі українська інтелігенція Наддніпрянської України. Інтелігенція, що утворила течію романтиків, формувалася переважно з вихідців із священиків, купців, козаків, міщан. Упродовж 30 – 40-х років XIX ст. у Харкові, Полтаві, Ніжині, Києві склалася освічена еліта, яка відіграла визначну роль у справі національно-культурного відродження. Ця еліта, відносно нечисленна, змогла певною мірою стати виразницею загальнонародних прагнень у розв'язанні найактуальніших проблем нації, позбавленої державності.
Специфіка національного відродження в західноукраїнських землях полягала в тому, що основним носієм української національної ідеї було духовенство. 1816 р. з ініціативи священика І. Могильницького в Перемишлі виникла перша в Галичині культурно-освітня організація «Товариство священиків», навколо якої гуртувалося патріотично налаштоване греко-католицьке духовенство. Члени цього товариства ставили за мету писати й поширювати серед селян релігійні тексти українською мовою. Воно видало кілька молитовників, букварів. Товариство стало активним оборонцем прав української мови, поборником українізації шкільництва. 1829 р. І. Могильницький написав науковий трактат польською мовою «Розвідка про руську мову», у якому обстоював ідею самобутності української мови, вказував на її відмінність від польської та російської, обґрунтовував Ті рівноправне місце серед інших слов'янських мов.
Одним із найвагоміших викликів національного руху першої половини XIX ст. стало формулювання питання української державності.
Таким чином, одним із головних суспільних викликів першої половини XIX ст. був початок процесу національно-культурного відродження в українських землях. Українське національне відродження – це процес пробудження і формування самосвідомості народу, що втілюється у розвитку його культури, реконструкції історичного минулого, легалізації рідної мови. Наслідком відродження стає виникнення й розвиток руху за відновлення власної національної держави.
3. Риси ментальнісних установок, що відрізняли українців від сусідніх національних спільнот.
Ментальність –1) інтегральна етнопсихологічна ознака індивіда, народу, нації; специфічне відображення дійсності, зумовлене життєдіяльністю нації (етносу) в конкретному географічному, історичному, культурному просторі. 2) Стійкі структури глибинного рівня колективної та індивідуальної свідомості й підсвідомості, що визначають орієнтири людей, у яких виявляються національний характер, загальновизнані цінності, суспільна психологія.
Менталітет – сутнісна форма вияву ментальності. Це сформована система елементів духовного життя і світосприймання, яка зумовлює відповідні стереотипи поведінки, діяльності, способи життя різноманітних соціальних груп та індивідів; включає сукупність ціннісних, символічних, свідомих або підсвідомих відчуттів, уявлень, настроїв, поглядів, світобачення.
Розповідь учителя.
На формування ментальності народу впливають географічне середовище, політичні інститути та соціальна структура суспільства, побут, культура, традиції, народна психологія.
Менталітет українського етносу формувався історично на конструктивних духовно-творчих джерелах, на силі гуманізму, життєлюбства, життєпримирення з представниками інших етносів у межах своєї території.
Геополітичне становище українських земель, їх розташування між Сходом і Заходом зумовило маргінальність, двоїстість української ментальності. їй притаманне поєднання індивідуалізму, характерного для західної орієнтації, і східної чуттєвості та емоційності.
Українська ментальність формувалася й розвивалася у взаємодії з ментальностями народів Росії, Литви, Польщі та інших етносів.
Робота в групах.
Учні під керівництвом учителя об'єднуються в шість груп. Одна група опрацьовує відповідний матеріал підручника, інші працюють із роздавальним матеріалом. Дослідники української ментальності визначають риси, притаманні ментальності українського народу. На завершальному етапі представники дослідницьких груп оголошують результати своєї роботи.
Картка 1
Дослідники національної ментальності О. Борковський, І. Лисяк-Рудницький, Є. Маланюк, М. Шлемкевич вважають, що для українців пріоритетними є:
– ставлення до землі як до Батьківщини-матері;
– толерантність до інших культур, релігій;
– волелюбність;
– перевага емоційності над раціональністю.
Картка 2
П. Куліш: Українській національній ментальності притаманні такі чуттєві риси, як: емоційність, любов, честь, гідність, совість, взаємоповага, скромність, працелюбність, шанобливе ставлення до традицій – усі ці якості в народному їх розумінні.
Г. Квітка-Основ'яненко: Чуйність, поштивість, привітність, увічливість – споконвічні риси української, селянської за своєю сутністю, ментальності.
Ш. Л. Лесгор: Українці більш великодушні, більш одверті, більш увічливі, більш гостинні, мають більший торговельний хист, ніж росіяни. Вони – українці – являють живий доказ перемоги свободи над людьми, що народилися в неволі.
Картка 3
Закономірно, що в XIX ст. знову визнають українців за самобутню націю й представники інших народів. Ось як у статті «Малороссы» писав про них російський дослідник Д. Анучин: Українці відрізняються від інших гілок навіть східного слов'янства й фізично (вищі на 1 – 4 сантиметри), але не тільки фізично; «малороссы отличаются от великороссов многими чертами своего умственного и нравственного склада». Під впливом оточуючої природи та всього плину історії, «інакшого, ніж на півночі», наголошує Анучин, українці виробили таку рису, як нахил до гумористичного (отже, немов би збоку, об'єктивно-іронічного) ставлення до себе і світу. У той же час «серед інших особливостей української народності, сформованих на ґрунті економічних та побутових умов її життя, як правило, вказують також на розвиток індивідуального начала за рахунок громадського (подрібненість родин, подвірна форма землеволодіння, слабкість общинного ладу), перевага інтелекту і почуття над практичною діяльністю та, внаслідок цього, творчість у сфері переважно інтелектуальній та естетичній. Зазначені властивості психіки українця під впливом природних умов розвинули в ньому уяву (схильність до символів, до образів, порівнянь), чутливість, ліризм, музикальність (сповнені почуттів музикальні українські пісні), а в галузі релігійній надали йому байдужості до догматичних суперечок, до догматизму та загалом до формального боку релігії (розкол до українців зовсім не прищеплюється, а із сектантських учень розповсюджені хіба раціоналістичні)... Розвиток інтелекту і почуттів відбивається на активності характеру українця: йому важко зважитись, проте коли він зважиться, то є настійливим у досягненні своєї мети.
Картка 4
Роздвоєність національної ментальності посилили взаємодія і взаємовплив двох головних історичних верств традиційно-побутової культури: землеробської та козацької. Найглибинніші верстви української ментальності закладені, безперечно, землеробством, яке з найдавніших часів було заняттям українців. Саме воно визначило особливості їхнього світобачення, культурні орієнтири та соціальну організацію. Фахівці стверджують, що весь уклад життєдіяльності українців (праця, традиції, культура, мова і ментальність) ідеально адаптований до однієї й тієї ж території, детермінований природними циклами і сільськогосподарським календарем. Закодована на рівні підсвідомості, закріплена в традиціях та мові, ця інформація зумовлює такі характерні риси українського національного характеру, як відчуття гармонії, зважений підхід до вирішення складних справ, працьовитість, миролюбність, ліричне сприйняття життя, м'який гумор, відчуття господаря та певний індивідуалізм (усвідомлення самоцінності власної особистості), розвинуте почуття справедливості, що спонукає до нескінченних пошуків правди. Землеробська культура, залишки матріархату у родинних відносинах зумовили активну, пріоритетну роль жінки. У результаті цього соціальні та психічні норми, ідеали, система моральних цінностей українців формувалися в рамках землеробської культури під домінуючим впливом жінки, на противагу Західній Європі, де переважав патріархальний тип родин. Активність, волелюбність і демократизм, пріоритет чоловіка почали фіксуватись і закріплюватися в українській ментальності з появою на історичній сцені козацтва. Отже, для української ментальності характерна двоїстість, яка, з одного боку, базується на поєднанні в ній західних і східних начал, з іншого – на протиставленні двох головних історичний шарів традиційно-побутової культури: землеробського і козацького. Ця двоїстість виявляється у великій амплітуді чуттєвого життя українців: від любові – до ненависті, від ейфорії – до розпачу, а також у певній непослідовності дій.
Картка 5
Суттєво деформувала український національний характер багатовікова відсутність власної держави, що призвело не лише до гіперболізації зовнішніх чинників, покладання на них провини зачисленні свої біди, а й відбилося в національній ментальності як трагедія людини, яка є фактичним господарем землі, але через зовнішні сили не може бути вільним господарем. Із цього коріння проростають примирення до негативних явищ, терплячість, відсутність здорових амбіцій, дистанціювання від особистої відповідальності.
4. Історична пам'ять – найсуттєвіший чинник формування національної свідомості.
Розповідь учителя. У своїй розповіді вчитель має зазначити:
– історична пам'ять є основою, найсуттєвішим чинником формування національної свідомості;
– «історична пам'ять» – своєрідний духовний потенціал народу». (Л. Дробіжева).
Рівні історичної пам’яті:
1) Загальноетнічний (національний);
2) Локальний (окремі етнічні групи);
3) Особистісний.
Форми історичної пам'яті
1) Колективна;
2) Групова;
3) Індивідуальна.
– в історичній пам’яті залишається з історичного потоку подій, фактів, явищ лише те, що викликало найбільше збурення суспільних пристрастей, те, що пов'язане з найбільшим емоційним напруженням, – великі досягнення та втрати, перемоги та поразки, докорінні зміни в усіх ділянках життя. У пам'яті лишається те, що викликає емоційний відгук, відповідний сьогоденню;
– історична пам'ять «фіксує епохальні події, що визначають загальний напрямок розвитку етносів, не утримуючи всіх історичних фактів» (В. Полянський).
Типи історичної пам'яті:
1) Беспосередня (коротка) – притаманна учасникам та свідкам історичних подій. Вона нестійка, неусталена, обмежена часом людського життя;
2) Наукова – наукова пам'ять вживлюється до наукової думки. Вона не тільки зберігає свій обсяг, але й має потужний зворотний вплив на масову свідомість;
3) Міфологічна - пам'ять, яка міститься у легендах і міфах;
4) Постійно відтворювальна - пам'ять широких верств населення, різноманітних спільнот та окремих осіб, яка формується під впливом наукової думки, освіти, засобів масової інформації, міфології, власного та суспільного досвіду, родинного виховання, громадської думки.
Запитання.
Який тип історичної пам'яті має найбільший вплив на формування національної свідомості? (Наукова, постійно відтворювана.)
Розповідь учителя.
– Наукове наповнення історичної самосвідомості твориться національною елітою. «Саме вона перетворює власну історичну самосвідомість (сформовану як результат наукового пізнання) на елемент національної свідомості й культури» (І. Кресіна).
– Від XIX ст. історична свідомість формується на базі наукових теорій, зокрема, історичного обґрунтування походження того чи іншого народу.
– Сутність поширення національної самосвідомості певного етносу (нації) вирішальною мірою залежить від рівня освіченості мас, засвоєння ними наукових знань про історичне минуле, які в народному світогляді витісняють легендарні перекази (Ю. Бромлей).
– Існувало дві моделі української національної свідомості – наддніпрянська і наддністрянська. М. Грушевський обґрунтував спільність історичної традиції українського народу. «Важливою єднальною ланкою між «двома Українами» в складі двох імперій була наукова і культурно-освітня діяльність Михайла Грушевського, яка утверджувала спільність історичного походження, культури та національних інтересів усього українства. Його багатотомна «Історія України-Русі», науково-популярні однотомники з історії України... безперечно, сприяли зростанню масової української національної свідомості» (В. Сарбей). «Грушевський побудував таку концепцію української історії, на підставі якої стало можливо будувати спільну українську політичну стратегію і передбачати майбутнє цілої нації, усіх її частин» (Р. Шпорлюк).
Додаткова інформація
За аналогією з людським життям історію можна собі виобразити як біографію нації. Подібно до індивідуального досвіду людини, що, закарбовуючись в її пам'яті, формує унікальність і неповторність індивіда, минуле нації становить її досвід, а писана національна історія служить збереженню і трансляції національної пам'яті. Народ без написаної національної історії нагадує людину, що втратила пам'ять, а відтак, дезорієнтована й позбавлена свідомості своєї індивідуальності.
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Запитання та завдання.
- Поясніть, чим поняття «українська нація» відрізняється від понять «українська народність» і «український етнос».
- Які фактори впливають на формування ментальності народу?
- Перелічіть риси ментальності українського народу.
- Що таке «історична пам'ять»?
V. Підсумок уроку
Для підведення підсумків уроку вчитель надає слово декільком учням, які найактивніше проявили себе під час вивчення нової теми.
VІ. Домашнє завдання
Опрацюйте відповідний текст підручника.