Від етносу до нації, від Малоросії та Галицької Русі до України
УРОК
Тема. Від етносу до нації, від Малоросії та Галицької Русі до України
Мета: з'ясувати суть «українського питання» в першій половині XIX ст., дослідити складові «українського проекту», обраного інтелігенцією для збереження етнокультурних і ментальних особливостей українців; розвивати вміння використовувати розповідь учителя як джерело знань, уміння працювати з дидактичними матеріалами та історичними документами; виховувати почуття поваги до української інтелігенції, яка докладала багато зусиль для збереження етнокультурних і ментальних особливостей українців.
Основні терміни і поняття: етнос, нація, «українське питання», «український проект», інтелігенція.
Обладнання: підручник, дидактичні матеріали, роздавальний матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Структура уроку
- Організаційний етап
- Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
- Вивчення нового матеріалу
- Від етносу до нації; від Малоросії та Галицької Русі до України.
- «Українське питання» – проблема панівних націй.
- «Український проект» – вибір інтелектуалів для збереження етнокультурних і ментальних особливостей українців.
- Закріплення нових знань і вмінь учнів
- Підсумок уроку
- Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Бесіда на повторення.
- До складу яких іноземних держав входили українські землі наприкінці XVIII ст.?
- Яку політику ці держави проводили щодо українства?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Від етносу до нації; від Малоросії та Галицької Русі до України.
Розповідь учителя. У своїй розповіді вчитель має зазначити:
– для українського народу XIX ст. стало насамперед добою формування модерної української нації;
– процес українського націотворення відбувався паралельно в Наддніпрянській Україні та на Західній Україні;
– за змістом та етапами процес творення української модерної нації відбувався синхронно з аналогічними процесами в Західній Європі;
– церковні рухи та козацькі війни XVI – XVII ст. є українськими аналогіями загальноєвропейського процесу виникнення нової форми колективної ідентичності – національної свідомості, а національне відродження XIX ст. – трансформації відповідно до нових умов та поширення цієї свідомості серед мас;
– модерні соціально-економічні, культурні процеси спіли поштовхом до творення новітніх націй.
Робота з дидактичним матеріалом.
Український соціолог О. Бочконський зазначав: «Перетворення народів у новітню націю саме полягає, у вирівнянні внутрішньої розбудови цих суспільних витворів, у гармонійному об’єднанні їх складників через поширення масової культури, політичне зрівноправнення, господарське розкріпощення та суспільне визволення якнайширших прошарків, з яких складається народ, – цей фундамент новітньої нації».
Запитання.
- Як український соціолог О. Бочковський визначає процес творення нації?
Таким чином, творення модерних націй слід розглядати як частину загального процесу – поступового перетворення аграрного, малограмотного і маломобільного суспільства на індустріальне, освічене і мобільне, із широкими політичними правами та економічною свободою для всіх його членів, а не лише для верхівки.
2. «Українське питання» – проблема панівних націй.
Розповідь учителя. У своїй розповіді вчитель має зазначити:
– у першій половині XIX ст. українські землі входили до складу двох іноземних держав – Російської та Австрійської імперій;
– політика Габсбургів і Романових була спрямована не тільки на територіальну, а й на політичну, економічну, культурну інкорпорацію (включення) українських земель.
Запитання та завдання.
Спрогнозуйте, яким чином Російська та Австрійська імперії мали вирішити «українське питання»? Чому імперські уряди прагнули якнайшвидше вирішити «українське питання»?
Отже, учитель узагальнює:
– за кількісним складом на межі XVIII – XIX ст. український народ був одним із найбільших серед народів Європи (3,5 млн. осіб під владою Австрійської і 8,2 млн. осіб під владою Російської імперій);
– примусова асиміляторська політика обох імперій постійно загрожувала самому існуванню українського народу.
Робота з документом.
Німецький мандрівник, географ і письменник Г. И. Коль: «Нема найменшого сумніву, що колись велетенське тіло Російської імперії розпадеться, і Україна стане вільною і незалежною державою. Час цей наближається поволі, але неухильно. Українці є нація з власною мовою, культурою та історичною традицією. Хвилево Україна роздерта поміж сусідами. Але матеріал для будови Української держави лежить готовий, і якщо не нині, то завтра з'явиться будівничий, що збудує з тих матеріалів велику і незалежну Українську державу».
Запитання до документа.
- Як ви думаєте, чому німецький мандрівник Г. Й. Коль вважав, що українці незабаром здобудуть незалежність і побудують власну незалежну державу?
- Як зазначає дослідник В. Сарбей, «українське питання», пов'язане з існуванням двох найбільших у Європі гнобительських імперій, набувало міжнародного характеру. Від його вирішення залежало майбутнє не тільки українського народу, а й самих цих імперій.
Чеський письменник К. Гавлічек-Боровський, будучи сучасником тих процесів, писав: «Україна – це постійне прокляття, яке самі над собою проголосили її гнобителі... Доки не буде виправлена кривда, зроблена українцям, доти неможливий справді міжнародний спокій».
3. «Український проект» – вибір інтелектуалів для збереження етнокультурних і ментальних особливостей українців.
Розповідь учителя. У своїй розповіді вчитель має зазначити:
– порятунок українського народу як етнічної спільноти полягав у національному відродженні та визволенні від імперської влади;
– пробудженню національної свідомості українців сприяло звернення до власної історії. Наприкінці XVIII – у першій чверті XIX ст. тривав процес пошуку нащадками козацької старшини в родинних архівах документів, що підтверджують їхні претензії на російське дворянство. На цьому ґрунті в Наддніпрянській Україні виникає рух, який очолили дворяни-автономісти (А. Чепа, В. Полетика, Р. Маркевич та ін.);
– у XIX ст. з'являється нова інтелектуальна еліта – українська інтелігенція, яка продовжує започатковану нащадками козацької старшини боротьбу за відновлення незалежності України;
– діяльність Кирило-Мефодіївського братства – перша спроба українців висунути програму національного визволення українського народу;
– відкритий в 1805 р. Харківський університет перетворився на «першу столицю відродження». Учені та літератори, які гуртувалися навколо університету, започаткували дослідження культури та історії українського народу, впроваджували українську мову в літературне користування. Культурне відродження обґрунтовувало необхідність подальшої боротьби за національні права українців;
– «український проект» був скромним, ставив собі за мету вироблення модерної національної ідентичності та прищеплення її народним масам. Він опирався на ідеї романтичного націоналізму, роблячи наголос на мовні, етнокультурні та ментальні відмінності українців від росіян та поляків.
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Запитання та завдання.
- Доведіть, що процес формування української модерної нації відбувався синхронно з аналогічними процесами в Західній Європі.
- Яким було ставлення європейців до «українського питання» в XIX ст.? Чим воно було зумовлено?
- Яка суспільна верства в XIX ст. очолила боротьбу за відновлення незалежності України? Чому?
V. Підсумок уроку
Таким чином, XIX ст. стало для українського народу добою формування модерної української нації. Цей процес відбувався синхронно з аналогічними європейськими процесами. Російська та Австрійська імперії, до складу яких входили українські землі, намагалися якнайшвидше розв'язати «українське питання» за допомогою асиміляторської політики. Порятунок українського народу як етнічної спільноти полягав у національному відродженні, яке очолила українська інтелігенція, та визволенні від влади пануючих монархій.
VІ. Домашнє завдання
Опрацюйте відповідний текст підручника.